Dato og tid er tors 28. mar 2024 20:23

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: man 8. nov 2010 14:39 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: tors 20. aug 2009 14:30
Indlæg: 1064
Jeg skal nok have et nyt kamera og så ville jeg lige høre om hvilke I kan anbefale til sådan en som mig : rimelig uinteresseret i teknik - det skal bare gå stærkt - ikke for mange knapper jeg skal trykke på - det skal tage fremragende billeder (gerne uden at bruge alle mulige dagslyslamper mm) - billeder skal være nemme at få over på pc - det må ikke koste mange tusinde kroner !
men husk : jeg ejer ikke et eneste ingeniør-gen i min krop, så jeg gider ikke læse 80 siders manual og bruge 20 minuter på at sætte kameraet op på hvert billed. :think: :think: :)) =)) =)) =)) , men hvis det kræver læsning af en lang manual, så er jeg heldigvis gift med én, som vitterlig læser manualer, hver gang der bliver købt noget nyt. :)) =)) =))

_________________
www.mummyinthecave.dk


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 8. nov 2010 16:59 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jeg er enormt glad for mit lille Canon PowerShot SX210 IS, så det tør jeg godt anbefale.

Det gør et absolut hæderligt job ved tænd-klik-sluk billeder, men samtidigt er der muligheder for masser af manuelle indstillinger, hvis du pludselig skulle udvikle den tilbøjelighed. :-D

Der hvor det især udmærker sig er ved, at det er et rigtigt allround kamera. Det er både godt til smykkebilleder (stort set alle mine forum-billeder er taget med det), men det er også fabelagtigt at have med på ferien, fordi det både har vidvinkel og masser af tele. Det betyder det både brillerer ved landskabsbilleder, hvor man jo gerne vil have så meget med som muligt, og ved detalje-billeder, hvor man gerne vil zoome sig tættere på.

Her kunne jeg godt lalle en masse teknisk af med tal og sådan, men da det jo ikke har din interesse, viser jeg det med disse 3 billeder i stedet. De er, lidt uinspireret, bare taget ud af mit badeværelsesvindue :-D . Hvis du scroll-klikker på billederne åbner originalbillederne i nye faner, og her kan du med luppen se, hvor store de faktisk er.

Dette er hvad et standard kompaktkamera ca får med når man ikke zoomer:

Billede
(38mm wide)

Dette er hvad SX210 får med:

Billede
(28mm wide)

Og så tæt på kan man komme med SX210 (døren er 130m væk):

Billede
(392mm tele)

Jeg indrømmer blankt, jeg ikke aner, hvordan den medfølgende software er, for jeg sætter altid hukommelseskortet direkte i computeren og bruger mine egne programmer. Men Canon plejer nu nok, at lave noget ok kram.

Størrelsen - en lille håndfulds penge:

BilledeBillede
Disse billeder er så taget med et Canon Ixus 200 IS, men det har bare ikke tele nok som allround kamera (24-120mm), efter min mening,
så det anbefaler jeg ikke (selv om det ellers er et godt kamera).


Billede

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven tirs 9. nov 2010 05:55, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 8. nov 2010 19:16 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: søn 14. jun 2009 08:15
Indlæg: 1417
Geografisk sted: Virum
Jeg har også et canon, men om det lever op til de krav du stiller, har jeg ingen anelse om, da jeg er i samme situation som dig. Gider ikke manualer og skal i grunden bare have en tænd og sluk knap, så på det plan fungerer det fint for mig.. :)) :)) Iøvrigt hedder mit kamera Canon digital Ixus 70.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 13:30 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: fre 6. mar 2009 18:56
Indlæg: 819
Geografisk sted: Birkerød
Jeg vil sige at hvis du har ambitioner til at have GOD billeder, skal der kikkes på kamera med spejlrefleks.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 14:19 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Smykkeunivers skrev:
Jeg vil sige at hvis du har ambitioner til at have GOD billeder, skal der kikkes på kamera med spejlrefleks.


Jeg vil gerne høre bud på hvad det billigste, men stadig gode, spejlrefleks kamera kunne være?

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 14:49 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: fre 6. mar 2009 18:56
Indlæg: 819
Geografisk sted: Birkerød
Danagonia skrev:
Smykkeunivers skrev:
Jeg vil sige at hvis du har ambitioner til at have GOD billeder, skal der kikkes på kamera med spejlrefleks.


Jeg vil gerne høre bud på hvad det billigste, men stadig gode, spejlrefleks kamera kunne være?


Det er rigtig svært Camilla, jeg høre desværre til dem, der siger at gode ting koster ;;)

De kloge siger at Tamtam er en udmærket alternativ til Canon eller Nikon.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 16:09 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Smykkeunivers skrev:
Jeg vil sige at hvis du har ambitioner til at have GOD billeder, skal der kikkes på kamera med spejlrefleks.

Her er jeg altså ikke helt enig.
Man kan sagtens tage gode billeder med et kompaktkamera og dårlige billeder med et SLR.

For at udnytte et SLR optimalt, er man nødt til at sætte sig ind i tingene. Man skal have en ide om, hvilke objektiver der egner sig til hvad (og hvilke der er pengene værd), vide lidt om lyssætning (her er det jo muligt at koble flere blitz på), det er også en fordel at have et grundlæggende kendskab til lukketider, brændvidder, blitz-synkronisering og alt det andet et sådan kamera kan byde på. Man kan selvfølgelig bare vælge "auto" og lade kameraet bestemme tingene selv, men det er det ikke bedre til end et kompaktkamera på auto.

For ikke-foto-entusiaster, vil jeg sige - hold jer væk fra SLR.
Ja, de kan tage virkelig gode billeder,
ja, de har det ultimative indenfor manuelle indstillinger og tilbehør,
og ja, de er vidunderligt hurtige (både i opstart og med mindst 3 billeder i sekundet),
men de er dyre - de helt små modeller ligger vel på 3-5000, en god blitz 2-6000, stativ fra 1000 og op, gode objektiver fra et par tusinde til flere hundrede tusinde kroner, taske (og det er nødvendigt til alt det udstyr) omkring 500, trådudløsere, remote-udløser, blænder, filtre, diffusere, forlængerkabler, det bliver bare ved og ved og ved og ved, så de er nogle udstyrsstykker af rang.
Et SLR er heller ikke et kamera man lige snupper med i tasken, det kræver sin EGEN taske!

Jeg elsker jo at fotografere, så jeg har både SLR og lidt kompakt kameraer, og jeg må indrømme, at det er mit SX210 kompakt, der bliver brugt mest. Det ligger her på bordet (og fylder ganske lidt), så det er lige ved hånden, hvis jeg jeg skal vise noget på forum, det ryger i lommen, hvis jeg går en tur og i kufferten, hvis jeg skal på weekend.
Mit SLR bliver faktisk kun fundet frem, hvis jeg tager på en egentlig foto-tur/opgave, eller hvis jeg vil lege.

Og selve billedkvaliteten (med begge modeller på auto), der tror jeg faktisk kompakt kameraet vinder på marginalerne - sikkert fordi det er nyere = bedre teknik.

Nej, skulle jeg nævne noget, som virkelig kan gøre en forskel, så er det et godt billedbehandlingsprogram - men det skal man jo desværre også sætte sig lidt ind i, før det gør, hvad man ønsker.

Billede

*Tilføjelse til Camilla:

Den lille roste Canon model 1000D, ligger på ca 3000. Jeg tror Bilka, ElGiganten og lign. af og til har dem lidt billigere.

Et godt kamera er Canon 550D

Et super godt Canon 60D

Og toppen må være Canon 5D Mark II (full frame) og Canon 1D Mark IV :-D

Canon og Nikon, er altså bare bedst - så jeg ville ikke købe andet...

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 16:29 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Er også mest til canon. Jeg kan ikke bruge et kompakt kamera, da zoom effekten bare ikke er god nok, når jeg laver vejledninger. Så skal jeg jo kunne komme helt tæt på, og det kan jeg altså kun med Mors fine SLR... Så det står højt på min ønskeseddel :-D

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 16:32 
Offline
Opal
Opal

Tilmeldt: fre 6. mar 2009 18:56
Indlæg: 819
Geografisk sted: Birkerød
Jeg mener stadig at forskel på billedkvalitet er stor. Selvom man ikke bruge millioner på ekstra udstyr og kun bruge "auto" opsætninger og sidekamerats ryg som stativ. Med tiden kommer viden og man får lyst til at lege med manual indstillinger, selvom man er ikke ingenør geni ;)-


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 9. nov 2010 16:47 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 15. feb 2009 10:57
Indlæg: 1924
Vi her et olympus E-420 og det er et spkarma som jeg kan finde ud af og jeg er bestemt ikke nogen ørn til det med teknik, men den har en blomst til nær billeder og da det er det jeg bruger mest til mine smykker og når jeg tager billeder til vores net butik synes jeg at det er super. vi bruger dog foto tælt til netbutiksbillederne når vi får os taget sammen til at tage nogle fler og nogle nye billeder. og jeg mener at vi gav omkring 4000kr med et ekstra optik og den kan jeg ikke finde ud af men det kand manden min.

_________________
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker