Dato og tid er tirs 19. mar 2024 04:24

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors 1. dec 2011 10:02 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav i gruppen

Jeg har jo som (sikkert) så mange andre har jeg købt den nye sav-jeg errindere at BR har den.
Jeg har brugt den i nogle måneder nu, det har bare fungeret som det skulle, men #-o nu.
Jeg kan ikke sætte klinger i så saven saver lige(nej det er ikke mig det er galt med ;) )
Jeg har renset sæderne for snavs og sådan, enten sikker klingen helt skæv eller også kan den ikke nå at blive spændt rigtigt, så hænger klingen bare løst ned ad(nå det er der nu også noget på mig der gør :whistle: )
Jeg fatter ikke hvad JEG :doh: gør forkert. Det sker også at der er klinger der bukker i spidsen og så peger klingen til venstre.
HJÆLP MIG. :((

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tors 1. dec 2011 14:03 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jeg ved ikke helt, hvad det er der går galt. Har du ændret måden du spænder saven på?
Jeg kan vise, hvordan jeg gør, og det plejer at virke. Men inden jeg gør det, vil jeg foreslå du bruger noget smørremiddel på klingen (hvis du ikke allerede gør det) f.eks skærefedt. Det kan mindske risikoen for, klingen trækker skævt (bilder jeg mig ind) :D

Når jeg sætter en klinge i saven, starter jeg i bunden.
Jeg placerer klingen så den er centreret i hullet:

Billede


Klingen holdes fast mellem to skruer - en "permanent", man normalt ikke rører, og den justerbare man spænder klingen fast med. Hvis det er umuligt at centrere klingen, kan det være fordi den "permanente" skrue har rykket sig.
Den kan justeres med en 2mm unbrakonøgle (skru den justerbare skrue et godt stykke ud, kig ned i savklingehullet og juster den "permanente" skrue, så den når midten).
Det kan være nødvendigt at justere både i top og bund, men det er ikke sikkert.

Billede


Når klingen sidder som den skal i bunden, løsner jeg toppen (på den øverste skrue).
Den skal være løsnet så meget, at hele anordningen kan rykke sig flere mm:

Billede


Jeg tjekker at klingelængden er passende.
Når den løsnede topskrue rører sav-rammen, skal klingen "dække hullet" (er den mere end 1mm for lang klippes der til, er den for kort, kan man prøve at løsne topskruen lidt mere):

Billede


Klingen poppes i hullet, saven holdes lodret så hele spændeanordningen hviler på savklingen (så man ved klingen når bunden af hullet (som jo teknisk set er toppen), sideskruen spændes (det kan være nødvendigt at holde klingen centreret mens der spændes), og til slut spændes topskruen til klingen giver et fint lille 'pling', når man knipser på den.
Giver klingen kun et fladt 'thump' når topskruen er helt strammet, er den for lang (topskruen har ikke været løsnet nok).

Skal klingen skiftes til en anden, løsnes topskruen før sideskruerne.

Håber du kan få det til at virke nu...

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 1. dec 2011 16:34 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Som altid en dejlig forklaring du giver, til at forstå. :clap:
Jeg har nu renset og justeret på den skrue ved håndtag, så nu kan jeg da sætte klinger i.
Jeg tror at de nummer 6 som jeg købet et gros af, her før sommerferien, ikke er så hårde :doh: som dem jeg har fået at dig. ;;)

Mange tak for hjælpen. :ymhug:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. dec 2011 01:27 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jeg går ud fra, det er de ultra fine 6/0 klinger, du taler om. Så fine klinger kan godt være lidt besværlige - de er jo meget tynde, og jeg har ikke tal på alle de gange, jeg har spændt KC-saven for hårdt, så de er sprunget inden jeg overhovedet er begyndt. Og som du har bemærket kan kvaliteten også svinge lidt.

Nu har jeg haft tid til at tegne lidt, for at illustrere, hvad der måske gik galt:

Billede

Hvis den "permanente" skrue kun er lidt forskubbet fra den perfekte midterposition, vil klingen komme lige ud af hullet, men være rykket lidt til en af siderne.

Savestøv i den nederste spændeanordning skal renses ud af og til, men det var jo ikke problemet her - det havde du jo allerede gjort :-bd

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 2. dec 2011 09:45 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Jamen nu kan jeg jo godt se hvordan klinge skal ind i savens holdere, det kunne jeg ikke se på det stykke papir der var med saven.
Ja kvaliteten er ikke helt god på alle klinger, de klinger jeg fik af dig ser ud til at de klarer sig bedre en det gros jeg købte.
Endnu en gang tagk for hjælpen. :dance: :dance: :clap: :clap:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 3. dec 2011 17:03 
Offline
Rubin
Rubin
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 8. sep 2011 00:15
Indlæg: 277
Geografisk sted: Kolding
Øhh :-\ Det 1. og 3. eksempel har da fået forkert tekst, ikk? :D

Her mangler der vist et 'ikke'
vil klingen komme lige ud af hullet


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 3. dec 2011 18:52 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
brumbear skrev:
Øhh :-\ Det 1. og 3. eksempel har da fået forkert tekst, ikk? :D
Nej, for "skruen" er dén pilen peger på, altså den lille permanente skrue, man skal bruge unbrakonøgle til.
Den store skrue man løsner og spænder med fingrene, vil altid bare gå ind til den presser savklingen fast mellem sig og den lille skrue, så det er den lille skrues placering der er altafgørende ;)-

brumbear skrev:
Her mangler der vist et 'ikke'
vil klingen komme lige ud af hullet
Nej igen :))
Hvis skruen (den permanente) kun er en anelse længere inde eller ude i forhold til det optimale, vil klingen ikke være "mishandlet", som ved det 3. eksempel, hvor dens retning er helt skæv. Klingen vil komme pænt lige op af hullet. Den vil dog ikke være centreret i midten, men forskubbet til en af siderne:

Billede


Her er risikoen større for at klingen trækker skævt ved savning end ved den optimale position, men ikke så stor som ved det tredje eksempel, der er næsten umuligt at arbejde med.

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 3. dec 2011 19:33 
Offline
Rubin
Rubin
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 8. sep 2011 00:15
Indlæg: 277
Geografisk sted: Kolding
JØSSES, en avanceret sav @-)
Du må godt nok undskylde men jeg bliver frustreret når der er noget jeg ikke forstår når det nu ovenikøbet er skåret ud i både tegninger og fotos :-B
Håber du har fået dig et godt grin :)) :))


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: lør 3. dec 2011 19:58 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
brumbear skrev:
Du må godt nok undskylde men jeg bliver frustreret når der er noget jeg ikke forstår når det nu ovenikøbet er skåret ud i både tegninger og fotos :-B
Håber du har fået dig et godt grin :)) :))
Jeg griner skam ikke (ret højt) ;)-
Når du ikke forstod det, er det jo mig, der ikke har forklaret/vist det godt nok :D - og så er det jo godt, du "går i flæsket på mig", og tvinger mig til at uddybe :-bd :ymhug:

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: lør 3. dec 2011 20:19 
Offline
Rubin
Rubin
Brugeravatar

Tilmeldt: tors 8. sep 2011 00:15
Indlæg: 277
Geografisk sted: Kolding
Du så søøød :ymhug:


Top
 Profil  
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker