Switch to full style
Her kan materialer og værktøj diskuteres.
Metaller, perler, sten, værktøj, tråd, wire - med andre ord, alt det man bruger til at lave smykker.
Det er også her du finder ting som "Ugens sten" og "Månedens værktøj"
Skriv et svar

Pollering af kongekæder i tromle

man 13. dec 2010 11:06

Hvordan og hvorledes? Prøvede med det til sten altså slibekorn 400 og 1000 og blev ikke godt = lav nye kongekæder. Har nu nogle stykker der kunne bruge at blive fine og blanke igen. Har en tromle men hvad skal jeg ellers bruge?

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 13. dec 2010 12:00

du må ikke bruge den samme tromle til sten og til sølv. til sølv skal du bruge nogle stål demsner og noget sæbe du køber til formålet hos ravstedhus . her hjemme har vi kun en tromle til sølv og der må ikke kome andet i for du kan aldrig være sikker på at du får alt slibemidlet ud og så ødelægger du sølvet.

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 13. dec 2010 18:08

Ok, var rart at vide, har "arvet" tromlen fra forældrenes skur, så der var noget med i kassen. Men sliber aldrig sten, så må vaske den af mange mange gange også have fat i ravstedhus eller smykkebixen. (jep slibemidlet destruerede mine fine kæder.)

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 13. dec 2010 21:07

Du kan også sagtens købe det i det store udland. Firemountains har også tromle kugler...

http://www.firemountaingems.com/details ... =H203938BS

Du putter dem i og hælder vand i så de lige præcis er dækkede. I vandet hælder du en smule sulfo, eller også kan du købe sæbe beregnet til det. Husk kobber og sølv må ikke komme i samme tromle.

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 27. dec 2010 09:15

Man kan også få rense væske til at rense stål kuglerne og tromlen.

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 27. dec 2010 12:53

jeg gruer lidt for tromlen, nu fortæller Camilla at kobber og sølv ikke må køres i samme tromle. andre siger også at sten skal have en tromle for sig selv, for sølv i samme tromle kan blive beskadiget af tiloversbleven slibe middel. atter andre siger at stenene skal have en tromle til hver finhedsgrad af slibemidlet. det er skruen uden ende....

og så er der alle de regler, jeg endnu er lykkeligt uvidende om .... gisp :-B

[smilie=laughsanta.gif] [smilie=laughsanta.gif] [smilie=naughtsanta.gif] B-( :angelic-flying: :angelic-green: :angelic-halo: :angelic-halofell: :angelic-innocent: :angelic-pink: :angelic-red: :angelic-whiteflying: :animals-chickencatch:

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 27. dec 2010 23:11

Pia skrev:jeg gruer lidt for tromlen, nu fortæller Camilla at kobber og sølv ikke må køres i samme tromle. andre siger også at sten skal have en tromle for sig selv, for sølv i samme tromle kan blive beskadiget af tiloversbleven slibe middel. atter andre siger at stenene skal have en tromle til hver finhedsgrad af slibemidlet. det er skruen uden ende....

og så er der alle de regler, jeg endnu er lykkeligt uvidende om .... gisp :-B


Jeg har en også trumle, og bruger den ret ofte. Jeg har købt kuglern / satelitterne hos Irene-From, og sæben hos Smykkebixen.dk. Der kan man købe i små mængder. Da jeg skulle købe havde Ravstedhus det kun i meget store mængder.

Ravstedhus har en TemaAvis om at tromle, som jeg varmt kan anbefale. Kan koster ca 50,- Der i er der beskrevet hvad tromlen kan bruges til, og hvordan. Der kan man også læse, at man godt kan bruge den samme tromle til kobber og sølv, men IKKE det samme vand. Jeg har prøvet at tromle sølv først, og kobber bagefter i det samme vand, og det var der ingen problemer med.

Smykkesæben gør at snavset bindes til vandet, den er ret drøj i brug. Jeg har ikke prøvet med skulfo, men jeg kan lige se alle de bobler der kan komme efter sådan en tur ;)-

Modsat sten der skal kører i flere dage, skal smykker kun kører i ca 30-60 min.

Godt nytår til Jer alle

Re: Pollering af kongekæder i tromle

man 27. dec 2010 23:22

Tak Ravnemor- det temanummer må ryhe med på bestillingen

Re: Pollering af kongekæder i tromle

tirs 28. dec 2010 08:56

Ravnemor skrev:Jeg har prøvet at tromle sølv først, og kobber bagefter i det samme vand, og det var der ingen problemer med.


Var dit kobber oxideret så?? Jeg fik bare at vide hos Ravstedhus at man kunne risikere at kobberet ville sætte sig på sølvet... Men det er meget muligt det ikke passer :-D

Re: Pollering af kongekæder i tromle

tirs 28. dec 2010 08:57

Pia skrev:jeg gruer lidt for tromlen, nu fortæller Camilla at kobber og sølv ikke må køres i samme tromle. andre siger også at sten skal have en tromle for sig selv, for sølv i samme tromle kan blive beskadiget af tiloversbleven slibe middel. atter andre siger at stenene skal have en tromle til hver finhedsgrad af slibemidlet. det er skruen uden ende....

og så er der alle de regler, jeg endnu er lykkeligt uvidende om .... gisp :-B

[smilie=laughsanta.gif] [smilie=laughsanta.gif] [smilie=naughtsanta.gif] B-( :angelic-flying: :angelic-green: :angelic-halo: :angelic-halofell: :angelic-innocent: :angelic-pink: :angelic-red: :angelic-whiteflying: :animals-chickencatch:


Altså hos FM koster ekstra tromler ikke alverden, tror det er ca 70kr pr. stk. Så det er jo til at overleve... :-D
Skriv et svar