Dato og tid er tors 28. mar 2024 17:36

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn 1. apr 2012 17:38 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Idag fandt jeg endelig lidt tid til at lave et bud til månedens konkurrence - og samtidig ville jeg afprøve en "ny" teknik, som har ligget og ventet i måneder. Jeg ville se, om jeg kunne få emalje til at makke ret, uden brug af en ovn.

Jeg har jo før arbejdet med koldemalje, hvor en brødrister er nok til at smelte pulveret, men denne gang skulle det være rigtig emalje, der skulle i spil.

Her er lidt undervejs-billeder:

Materialerne - ringskinner i sølv og kobber, en enkel forårsblomst i kobber og lidt emaljepulver:

Billede


Ringskinnerne er loddet sammen:

Billede


Ringen laves:

Billede


Blomsten formes:

Billede


Præ-lodning:

Billede


Blomst og ring bindes sammen med ståltråd:

Billede


Og der loddes:

Billede


Efter lodning:

Billede


Efter syre:

Billede


Ringen dækkes af så der ikke kommer emalje på den:

Billede


Blomsten drysses med emaljepulver:

Billede


Emaljen smeltes ved at varme blomsten nedefra:

Billede

Billede


Den færdige ring, hvor kobberet er pudset op:

Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 1. apr 2012 18:36 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: man 9. feb 2009 12:42
Indlæg: 1463
Geografisk sted: Østjylland
Den er godt nok flot :x- :x- :x- :x-

_________________
Hilsen butler :animals-cat: :animals-cat: :animals-cat:
Tiden flyver når perler sættes sammen.
http://www.amio.dk/butik/724/


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: søn 1. apr 2012 18:46 
Offline
Safir
Safir
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 21. feb 2009 17:29
Indlæg: 381
Geografisk sted: Studstrup
WOW den er flot!!


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 2. apr 2012 08:27 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Indlæg: 2205
Geografisk sted: Sydals
Det blev jo super godt! Hvordan sikre du at din lodning ikke går op, når du varmer emaljen?

_________________
Billede Ha' en perle-dag - Camilla

Billede
http://www.danagonia.amio.com
http://www.danagonia.blogspot.com


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: man 2. apr 2012 16:22 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Danagonia skrev:
Hvordan sikre du at din lodning ikke går op, når du varmer emaljen?
Hård slaglod og forsigtighed....
Hvis man varmer forsigtigt og holder øje med metallet ikke bliver for varmt (for rødglødende), kan det godt lade sig gøre.

Næste gang prøver jeg at vende rækkefølgen - emalje først og dernæst lodning - bare for at se, om kan lade sig gøre.

Og endelig har jeg en lusket plan til at designe mig ud af problemerne - men det kræver lige lidt tidsoverskud og endnu et legeplads-projekt :-D

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 10. apr 2012 16:25 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Er der ikke noget med at man kan lægge emalje på af flere omgange. Hvordan mon det kommer til at se ud :think: :think:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 10. apr 2012 16:25 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
Dav BR

Er der ikke noget med at man kan lægge emalje på af flere omgange. Hvordan mon det kommer til at se ud :think: :think:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 10. apr 2012 19:53 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Ivan skrev:
Er der ikke noget med at man kan lægge emalje på af flere omgange. Hvordan mon det kommer til at se ud :think: :think:
Jo, det kan man sagtens!
Som med koldemalje er det især aktuelt, hvis man vil fylde en fordybning helt ud.
Jeg kunne også forestille mig, man kunne placere afgrænsede "dråber" på et allerede brændt underlag, og lege med mønstereffekter på den måde. Men der må jeg lige have købt lidt flere farver - for det er nok svært af få et farvestrålende mønster med kun én farve.

Jeg fik leget lidt i påsken, hvor jeg fandt ud af, at man godt kan emaljere først og lodde bagefter. Faktisk var det meget lettere at brænde emaljen pæn og jævn på den måde, så det bliver min foretrukne metode, hvor det efterfølgende er muligt at lodde uden flammen kommer i direkte kontakt med emaljen.

Ringen her er bare en farveprøve loddet på en ringskinne, for at se, om det kunne lade sig gøre at lodde efter emaljeringen. "Skålene" skal jeg have lavet ringe med, når der lige bliver tid.
Ringen er loddet med veg slaglod:

Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tirs 10. apr 2012 20:03 
Offline
Smaragd
Smaragd

Tilmeldt: tors 24. mar 2011 17:55
Indlæg: 175
Geografisk sted: Odense
BlueRaven skrev:
Ivan skrev:
Er der ikke noget med at man kan lægge emalje på af flere omgange. Hvordan mon det kommer til at se ud :think: :think:
Jo, det kan man sagtens!
Som med koldemalje er det især aktuelt, hvis man vil fylde en fordybning helt ud.
Jeg kunne også forestille mig, man kunne placere afgrænsede "dråber" på et allerede brændt underlag, og lege med mønstereffekter på den måde. Men der må jeg lige have købt lidt flere farver - for det er nok svært af få et farvestrålende mønster med kun én farve.

Jeg fik leget lidt i påsken, hvor jeg fandt ud af, at man godt kan emaljere først og lodde bagefter. Faktisk var det meget lettere at brænde emaljen pæn og jævn på den måde, så det bliver min foretrukne metode, hvor det efterfølgende er muligt at lodde uden flammen kommer i direkte kontakt med emaljen.

Ringen her er bare en farveprøve loddet på en ringskinne, for at se, om det kunne lade sig gøre at lodde efter emaljeringen. "Skålene" skal jeg have lavet ringe med, når der lige bliver tid.


Ringen er loddet med veg slaglod:

Billede


Billede


Jamen det er jo genialt, jo mere du prøver dig frem jo mindre skal prøve :-D jeg har også leget med tanken om emalje. Du har ingen probs med at emalje "rutser" :D af kobberet?
Nej farve eksperimenter er mega svært med 1 farve det vil jeg give dig ret i. :think: :think:

_________________
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: tirs 10. apr 2012 21:04 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Jo, når jeg bruger det i pulverform rutsjer det let ned. Som du kan se på skålene, er der en ren kobberkant i toppen, og det er fordi jeg ikke kunne få pulveret til at blive hængene på de stejle sider.
Jeg kan godt lide kanten, men jeg vil også have lavet nogle, der er helt dækkede - måske med en anden farve i centrum og en glidende overgang mellem dem.

Jeg har dog et par ideer til, hvordan den kan takles.

Jeg skal have købt lidt demineraliseret/destilleret vand og se om fugtig emalje vil blive hængende. Det er jo normalt man "vasker" de transparente farver inden brug og påfører dem i fugtig form - så måske det kunne forbedre klæbeevnen...

Jeg skal også have prøvet med lidt ganske tynd tapetklister. Hvis man nu pensler eller forstøver det på emnet først, kan det måske virke.

Og så er der jo den færdigkøbte løsning Tramil.
Der har jeg lige bestilt 250ml med, da jeg alligevel skulle købe lidt nye farver.

Jeg skal nok holde ajour med udviklingen, efterhånden som jeg får tid til at lege med de forskellige ideer - men andre er selvfølgelig også velkomne til at lege med :-D

Her er de nye farver, der er på vej (undtaget nederst til venstre - det er den jeg har):

Billede


Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker